1. Sebelum Lembaga bersidang, Yang DiPertua hendaklah benar-benar faham akan bidang tugas serta perkara yang dirujuk kepada beliau. Yang DiPertua mestilah memahami kejadian yang hendak disiasat oleh Lembaga. Yang DiPertua hendaklah menentukan perkara-perkara berikut:
- Lembaga bersidang di tempat dan masa yang ditetapkan dalam Perintah Sidang.
- Semua ahli-ahli hadir pada sebilang masa semasa Lembaga bersidang.
- Ahli-ahli Lembaga faham akan tugas dan tanggungjawab mereka.
- Perkara-perkara yang berikut hendaklah dibentangkan oleh Yang DiPertua kepada ahli-ahli Lembaga pada hari pertama persidangan:
dinyatakan dalam Perintah Bersidang.
Lembaga bagi memberi keterangan. Kehadiran mereka
adalah semata-mata atas dasar kerjasama dan kerelaan
saksi itu sendiri. Tatacara memanggil saksi awam
adalah seperti berikut :
dikehendaki berbuat demikian. Markas Formasi
saksi-saksi perli dimaklumkan mengenai arahan
kehadiran saksi-saksi dihadapan Lembaga.
hendaklah dibuat kepada Ketua Balai Polis di mana
saksi tersebut bertugas ataupun kepada Ketua Polis
Negeri.
ii. Bidang tugas Lembaga.
iii. Memberi penugasan terperinci kepada setiap
ahli seperti merekod keterangan dan mengumpul
bukti.
ahli seperti merekod keterangan dan mengumpul
bukti.
iv. Memberi gambaran mengenai latar belakang
perkara yang dirujuk.
v. Berbincang bagi menentukan cara terbaik
bagaimana siasatan akan dikendalikan.
SAKSI-SAKSI LEMBAGA
2. Yang DiPetua hendaklah medapatkan butiran terperinci berkenaan saksi-saksi yang telah dipanggil oleh Pihak Berkuasa Sidang untuk memberi keterangan. Yang DiPertua juga boleh memanggil mana-mana saksi yang tidak disenaraikan jika difikirkan perlu bagi membantu siasatan.
3. Yang DiPetua handaklah menyediakan rancangan kehadiran saksi-saksi agar masa tidak terbuang dan saksi-saksi dapat dapat memberi keterangan apabila hadir di hadapan Lembaga. Adalah menjadi kewajipan Yang DiPertua untuk menentukan pemberian keterangan oleh saksi-saksi tidak ditangguhkan setelah saksi tersebut hadir di hadapan Lembaga seperti yang telah direncanakan.
4. Kehadiran saksi-saksi boleh dipanggil hadir dihadapan Lembaga untuk memberi keterangan dengan cara-cara berikut:
- Saksi Awam.
Lembaga bagi memberi keterangan. Kehadiran mereka
adalah semata-mata atas dasar kerjasama dan kerelaan
saksi itu sendiri. Tatacara memanggil saksi awam
adalah seperti berikut :
i. Kehadiran saksi awam hendaklah diperolehi menerusi
surat yang dimajukan kepada saksi dan salinan
kepada majikan/Ketua Jabatan saksi.
surat yang dimajukan kepada saksi dan salinan
kepada majikan/Ketua Jabatan saksi.
ii. Jika saksi enggan hadir, Lembaga hendaklah
menjemput saksi tersebut untuk membuat keterangan
bertulis dan memajukan keterangan tersebut
kepada Lembaga. Jika saksi enggan, beliau tidak
boleh dipaksa.
menjemput saksi tersebut untuk membuat keterangan
bertulis dan memajukan keterangan tersebut
kepada Lembaga. Jika saksi enggan, beliau tidak
boleh dipaksa.
iii. Jika mengahadapi kesukaran di dalam mengenal pasti
lokasi saksi, bantuan pihak PDRM boleh diperolehi.
lokasi saksi, bantuan pihak PDRM boleh diperolehi.
iv. Jika saksi awam hadir, mereka berhak menerima
elaun-elaun seperti yang lazim dibayar oleh
Mahkamah Awam. Bagi saksi awam daripada
kakitangan kerajaan, elaun dituntut melalui jabatn
masing-masing.
elaun-elaun seperti yang lazim dibayar oleh
Mahkamah Awam. Bagi saksi awam daripada
kakitangan kerajaan, elaun dituntut melalui jabatn
masing-masing.
- Saksi Tentera.
dikehendaki berbuat demikian. Markas Formasi
saksi-saksi perli dimaklumkan mengenai arahan
kehadiran saksi-saksi dihadapan Lembaga.
- Saksi PDRM.
hendaklah dibuat kepada Ketua Balai Polis di mana
saksi tersebut bertugas ataupun kepada Ketua Polis
Negeri.
- Saksi Berpakaran (Expert Witness).
Saksi ini boleh di jemput untuk hadir sebagai saksi
tambahan bagi tujuan mendapatkan pendapat pakar
(expert opinion) terhadap sesuatu perkara yang
dipakarinya.
tambahan bagi tujuan mendapatkan pendapat pakar
(expert opinion) terhadap sesuatu perkara yang
dipakarinya.
5. Sumpah dan Ikrar.
Setelah saksi-saksi hadir di hadapan Lembaga dan
sebelukm saksi-saksi tersebut diperiksa, Lembaga
hendaklah mentadbirkan sumpah atau ikrar dengan
sewajarnya:
Setelah saksi-saksi hadir di hadapan Lembaga dan
sebelukm saksi-saksi tersebut diperiksa, Lembaga
hendaklah mentadbirkan sumpah atau ikrar dengan
sewajarnya:
- Bentuk sumpah dan ikrar serta tatacara pentadbirannya adalah mengikut Kaedah 59 kepada Kaedah-kaedah Acara Angkatan Tentera (Mahkamah Tentera) 1976, seperti di Jadual Keenam. Sumpah atau ikrar ini hendaklah direkodkan. Keterangan saksi-saksi hendaklah dibuat secara bersumpah. Saksi hanya dibenarkan berikrar jika:
ii. Bersumpah adalah bertentangan dengan kepercayaan
agamanya.
iii. Sumpah itu tidak munasabah untuk ditadbirkan
mengikut cara yang sesuai dengan kepercayaan
agamanya.
- Jika kanak-kanak yang belum dewasa dipanggil sebagai saksi, dan pada pendapat Lembaga kanak-kanak tersebut tidak faham akan maksud sebenar bersumpah, Lembaga masih boleh menerima keterangan kanak-kanak tersebut walaupun keterangan tersebut diberikan tanpa bersumpah jika pada pendapat Lembaga, kanak-kanak tersebut mempunyai kecerdikan yang cukup untuk membolehkan keterangannya diterima dan kanak-kanak tersebut faham tentang kewajipan bercakap benar.
6. Memeriksa Saksi.
Setelah saksi-saksi hadir di hadapan Lembaga, tatacara
pemeriksaan saksi-saksi tersebut dibuat dengan
berpandukan perkara-perkara berikut:
Setelah saksi-saksi hadir di hadapan Lembaga, tatacara
pemeriksaan saksi-saksi tersebut dibuat dengan
berpandukan perkara-perkara berikut:
- Saksi-saksi hendaklah bersumpah atau berikrar.
- Teknik soal jawab hendaklah digunakan dimana perlu.
- Soalan memimpin (leading question) booleh diajukan dan keterangan dengar cakap (hearsay) boleh diterima.
- Saksi-saksi hendaklah dibenarkan memberi keterangan dengan perkataan mereka sendiri.
- Saksi-saksi boleh memberi keterangan sama ada dalam bentuk lisan (soal jawab) ataupun bertulis.
- Semua bentuk soalan dan keterangan saksi mestilah berkaitan dengan perkara yang dirujukkan kepada Lembaga.
- Tekanan, dorongan, ugutan dan janji tidak boleh digunakan semasa memeriksa saksi-saksi.
- Sebelum saksi menandatangani keterangannya, keterangan tersebut hendaklah dibacakan semula kepada saksi berkenaan dan beliau hendaklah dibenarkan membuat apa-apa pindaan dan pembetulan jika ada.
7. ‘Orang yang Mungkin Terlibat’ Sebagai Saksi. Jika orang yang mungkin terlibat (implicated person) disenaraikan sebagai saksi, ataupun jika semasa pemeriksaan saksi-saksi lain,mereka telah mendedahkan penglibatan orang yang mungkin terlibat, selaras dengan Seksyen 147(4) Akta Angkatan Tentera 1972, tatacara tersebut hendaklah dipatuhi:
- Orang yang mungkin terlibat itu hendaklah diberi peluang untuk memberi keterangan atau keterangan balas.
- Jika hadir untuk memberi kenyataan dia hendaklah diberikan hak untuk diwakili oleh seorang peguambela. Walaubagaimanapun, dia ataupun peguambelanya tidak boleh memeriksa balas mana-mana saksi.
No comments:
Post a Comment